فرناز اسدی فرد

فرناز اسدی فرد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

معرفی و اساس روش یونتوفورزیس

یونتوفورزیس چیست؟

یونتوفورزیس (Iontophoresis) استفاده از جریان های بسیار پایین برای درمان تعریق بیش از حد است. مکانیسم اصلی چگونگی تاثیر گذاری این روش در عدم بروز آسیب بافتی و عدم استفاده از ترکیبات شیمیایی یا بیولوژیک مضر است. این راه درمانی به طور رسمی توسط سازمان غذا و داروی امریکا پذیرفته شده است. دستگاه یونتوفورزیس عمدتا به عنوان یک دستگاه پزشکی خانگی (مانند دستگاه اندازه گیری قند خون یا فشار خون) شناخته می شود و از این نظر، آزادی عمل بیشتری را در مورد زمان و نحوه انجام درمان به دست می دهد. ion از ریشه یونانی ienai به معنای رفتن است، اما می‌توان آن را با معنای امروزی یون (ذره باردار) در نظر گرفت. phore که از ریشه phorein به معنای حمل کردن گرفته شده و sis- که پیشوندی یونانی به معنای عمل، فرایند و وضعیت است. در نهایت، انتخاب نام این تکنیک با توجه به سابقه پیدایش آن و دسته‌ای از کاربردهای آن که شامل انتقال دادن ذرات باردار بوده انجام شده‌است.

کاربرد یونتوفورزیس:

یکی از کاربردهای مهم یونتوفورزیس، درمان تعریق بیش از حد است. یونتوفورزیس معمولاً به عنوان خط اول درمانی یا برای افرادی که پاسخ مناسبی از ضد تعریق‌ها نگرفته‌اند توصیه می‌شود. در این کاربرد، اثرات درمانی شگرف یونتوفورزیس و بدون عارضه بودن آن اثبات شده‌است. در درمان با روش یونتوفورزیس از آب معمولی استفاده می‌شود.

نحوه‌ی استفاده چگونه است؟

در درمان با یونتوفورز، عضو دارای تعریق اضافی در آب معمولی قرار گرفته و برای چند دقیقه در معرض پالس های کوچکی که برای خنثی کردن پیام های عصبی تعریق اضافی فرستاده می شوند قرار می گیرد. معمولا بیمار این پالس ها را بسیار ضعیف احساس می کند، اما همین پالس ها برای اعمال اثر یونتوفورز کافی هستند. برای موفقیت درمان، در ابتدا 9 تا 15 درمان کوتاه (6 تا 12 جلسه درمانی) 15 تا 30 دقیقه انجام می گیرد. انجام این درمان ها به رفع کامل تعریق اضافی منجر می شوند. همینطور مانند بوتاکس، در اینجا نیز درمان می بایست به صورت ادامه دار انجام شود، اما ادامه درمان تنها به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در هفته نیاز خواهد داشت، که می تواند در محیط خانه و زمان دلخواه انجام شود.

کاربرد دیگر یونتوفورزیس

کاربرد دیگر یونتوفورزیس دارورسانی از طریق پوست است. به عبارتی می توان دارورسانی به این روش را مشابه تزریق، اما بدون استفاده از سوزن دانست. در این روش، یک ماده باردار توسط نیروی محرک دافعه الکتریکی (ایجاد شد ه توسط جریان الکتریکی کوچک دستگاه) از پوست وارد بدن می شود.

در این روش جذب دارو بین 30 تا 40 برابربیشتر به لایه های درم پوست نسب به روش های موضعی و سطحی جذب می شود.

طبق گزارش FDA عوارض مشخصی برای یونتوفورز گزارش نشده است.

یونتوفورزیس شامل اعمال جریان الکتریکی برای تسهیل انتقال یون ها به داخل یا از طریق بافت های بیولوژیکی است. انتقال یون با طول مدت و شدت جریان اعمال شده در ناحیه تماس دستگاه با بدن تعیین می شود. به عبارت ساده، یک دستگاه یونتوفورزیس از یک ریزپردازنده/منبع نیرو و دو محفظه الکترود تشکیل شده است، یکی برای آند و دیگری برای کاتد. الکترود “فعال” در محفظه حاوی دارو قرار می گیرد و مدار توسط الکترود برگشتی که در ناحیه مجاور روی پوست قرار می گیرد تکمیل می شود.

الکترود “فعال” را می توان به عنوان حامل بار دارو در نظر گرفت. به عنوان مثال، یک دارو با بار مثبت در محفظه آندال قرار می گیرد که به عنوان الکترود “فعال” عمل می کند و کاتد نقش الکترود برگشتی را بر عهده می گیرد. در حضور میدان الکتریکی، کاتیون ها از آند به سمت پوست حرکت می کنند (به طور مشابه، آنیون ها از کاتد خارج می شوند). در همان زمان، یون های درونی از پوست به سمت الکترود با بار مخالف حرکت می کنند. این حرکت منظم یون‌ها به و از محفظه‌های الکترود فعال و برگشتی، مهاجرت الکتریکی (( EM) نامیده می‌شود و مکانیسم اصلی انتقال الکتریکی است که مسئول افزایش رساندن دارو به پوست است.

طرز‌استفاده‌از‌دستگاه یونتوفورزیس

راه اندازی دستگاه های یونتوفورزیس مدرن کار آسانی است. به جز انجام چند اتصال و استفاده از مقداری آب کار بیشتری برای انجام دادن وجود ندارد. برای درمان کامل در خانه و یا کلینیک، باید به طور متوسط ۱۰ بار از دستگاه استفاده کرد. برای حفظ خشکی مطلوب نیز، به طور متوسط ۲ بار استفاده در ماه کفایت خواهد کرد. گرفتن نتیجه دلخواه با یونتوفورزیس در گرو پایبندی به برنامه درمانی است، اما در صورت انجام منظم درمان اثر دلخواه به دست خواهد آمد. عوارض مشخصی با یونتوفورز گزارش نشده است.

ما را در شبکه های اجتماعی  دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *