فرناز اسدی فرد

فرناز اسدی فرد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

ميزان اثر بخشي و پايايي يونتوفورزيس تعريق بيش از حد اوليه کف دست

عريق بيش از حد اوليه [Primary Hyperhidrosis (PHH)] تعريق غير قابل کنترل در دست ها، پاها، زير بغل، صورت و کشاله ران با علت ناشناخته مي باشد. روش هاي درماني متعددي براي اين عارضه پيشنهاد شده است. از جمله درمان از طريق تزريق سم بوتولينوم نوع A (BTX-A) که با درد زياد و عوارضي چون ضعف عضلاني همراه است. يونتوفورزيس BTX-A مي تواند در عين غير تهاجمي بودن، کمترين عوارض را داشته باشد..نتايج نشان دهنده کاهش قابل توجه تعريق کف دست توسط يونتوفورزيس BTX-A مي باشد و اين اثر حداقل به مدت 3 ماه تداوم دارد و بر خلاف روش تزريق، بدون درد بوده و اثرات جانبي هم چون ضعف عضلاني نيز ايجاد نمي نمايد.

تعریق بیش از حد اولیه

تعریق بیش از حد اولیه یک اختلال عملکردی با علت ناشناخته است که به صورت تعریق بیش از حد و غیرقابل کنترل در دست ها ، پاها،زیربغل،کشاله ران و صورت به علت تحریک بیش از حد اعصاب سمپاتیک کولینرژیک مطرح می شود.

روش های درمان

تا کنون درمان های محافظه کارانه مختلفی برای درمان تعریق بیش از حد اولیه مطرح شده است که نیاز به جلسات متعدد درمان داشته و اثرات آن ها نیز بسیار موقتی و کوتاه مدت گزارش شده است . در بعضی موارد این درمان ها عوارضی همچون التهاب پوستی،تهوع،سرگیجه،خواب آلودگی و مشکلات بینایی به همراه داشته است.

روش جراحی:

اصلی ترین مشکلات روش جراحی تهاجمی بودن آن است.عفونت،خونریزی،تشکیل اسکار،کم شدن موهای بدن،کاهش حساسیت به لمس،درد، وگاهی اوقات عود کردن مجدد تعریق می باشد.

روش سمپاکتومی:

سمپاکتومی عوارض زیادی دارد که به عنوان مثال میتوان به تعریق جبرانی در مناطق دیگر بدن،سندرم هورنر،پنوموتوراکس ، عوارض ناشی از بیهوشی و صدمه به اعصاب نیز اشاره کرد.

نحوه ی تاثیر ینتوفورزیس در تعریق

آیونتوفورز (یونتوفورزیس) یک روش بسیار ایمن و غیر تهاجمی میباشد که از طریق عبور جریان التکریکی بسیار خفیف و کنترل شده  ،از بافت تحت درمان با وجود شرایط پیش زمینه مناسب درمانی ،باعث توقف تعریق خواهد شد

در روش آیونتوفورز (یونتوفورزیس) دو مکانیسم درمانی کاملا مجزا باعث توقف تعریق در بیمار میشود .

1 کند کردن سرعت انتشا رتعریق از طریق غدد آکرین و آپوکرین خواهد بود  بدین صورت که با یونیزاسیون آب (که واسط بین بدن بیمار و دستگاه میباشد ) یونهای آب حامل بر جریان خفیف الکتریکی وارد منافذ غدد تعریق شده و لومن غدد تعریق به دلیل راکشنی که نسبت به این عامل خارجی انجام میدهند تنگ تر میشود و به دلیل سایز  نرمال لومن غدد تعریق ، عرق به اندازه طبیعی پمپاز میشود .

2 بلاک عصبی گیرنده های غدد تعریق و ممانعت از جذب اتوکسین در گیرنده های عصبی این غدد خواهد شد . در این صورت پیغام های الکتروشیمیایی مغز به غدد نخواهد رسید و باعث توقف تعریق میشود . این همان مکانیسمی هست که در تزریق سم بولوتونیوم (بوتاکس )  اتفاق میافتد  .

تمامی دستگاه های آیونتوفورز (یونتوفورزیس) متداول دنیا ، فقط قادر به عملکرد  نوع اول در کنترل تعریق میباشند  . دستگاه ضد تعریق  الکسا تنها دستگاه آیونتوفورز (یونتوفورزیس) در دنیا میباشد که توانایی کنترل تعریق به طور همزمان اعمال مکانیسم اول و دوم را دارد و باعث توقف تعریق خواهد شد .

نتیجه گیری :

در نهایت با توجه به مطالب فوق میتوان نتیجه گرفت که یونتوفورزیس بهترین درمان برای تعریق بیش از حد می باشد به این دلایل:

  1. بدون درد است
  2. تعریق جبرانی در سایر اعضای بدن ایجاد نمی کند
  3. باعث کاهش قدرت عضلانی نمی شود
  4. قیمت اقتصادی تری نسبت به باقی روش ها دارد
  5. بدون هیچ گونه عوارض جانبی می باشد

برای خرید بهترین دستگاه یونتوفورزیس روی لینک کلیک کنید

ما را در شبکه های اجتماعی  دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *